DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO PLUS W RAMACH FUNDUSZY EUROPEJSKICH DLA OPOLSKIEGO 2021-2027
TYTUŁ PROJEKTU: OD MALUCHÓW DO STARSZAKÓW- podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Kluczbork
Czas realizacji: 1 grudnia 2024r.-31 grudnia 2026r.
Wydatki ogółem: 918 911.25zł , dofinansowanie 827 020,12 zł / dofinansowanie z EFS+ 781 074,56zł ( 85%) oraz z budżetu państwa 45 945,56zł ( 5%), wkład własny 91 891,13zł.
Cele projektu: poprawienie szans edukacyjnych dzieci i ich lepsze przygotowanie do dalszej nauki i późniejszej pracy zawodowej.
Cele szczegółowe: wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie dorosłych, w tym ułatwienie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
ZADANIE NR 1 Podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry przedszkoli w obszarze pedagogiki specjalnej.
Rozwiązywanie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest priorytetem we wszystkich placówkach oświatowych Gminy Kluczbork. Stąd konieczność stałego doskonalenia kadr celem podniesienia kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. W ramach zadania realizowane będą:
1. Studia podyplomowe: edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, logopedia, pedagogika korekcyjna, integracja sensoryczna, rytmika z logorytmiką i gimnastyką w przedszkolu.
2. Szkolenia specjalistyczne: : terapia ręki , sensomotoryka, TUS I i IIst. ,metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne I i II st. .
3. Szkolenia z zakresu pedagogiki specjalnej: wprowadzenie do SI, integracja sensoryczna, logorytmika, grafomotoryka, praca z dzieckiem trudnym z elementami terapii behawioralnej, biblioterapia.
ZADANIE NR 2. Podniesienie kompetencji kadry przedszkoli w obszarze związanym z rozwijaniem kompetencji kluczowych i transferowalnych.
Tendencje i nowe osiągnięcia pedagogiki wprowadzają zmiany w formach prowadzenia edukacji przedszkolnej. Potrzeba dostosowania się do tych wyzwań stoi zarówno przed kadrą, której brakuje wprawy i doświadczenia oraz przed doświadczonymi nauczycielkami z dużym stażem pracy. Kształcenie związane z rozwijaniem kompetencji kluczowych i transferowalnych wymaga zrozumienia tej zmiany. Zaplanowano szkolenia kadry związane z kodowaniem w edukacji przedszkolnej, „Jak rozwijać kompetencje miękkie?”, kreatywne zajęcia ruchowe w przedszkolu.
ZADANIE NR 3: Kompleksowe wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami w Publicznym Przedszkolu nr 2 w Kluczborku.
Publiczne Przedszkole nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku specjalizuje się w integracyjnym wspieraniu dzieci z niepełnosprawnościami. Organizacja zajęć zapewnia spełnianie standardów edukacji włączającej, niewykluczającej dzieci z niepełnosprawnościami z grona rówieśniczego. Zaplanowano: zajęcia rewalidacyjne z surdopedagogiem, tyflopedagogiem oligofrenopedagogiem, zajęcia z terapii SI, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, terapii bilateralnej muzykoterapii, choreoterapii i arteterapii. Do zajęć zakupiony zostanie „magiczny dywan” wraz z oprogramowaniem.
ZADANIE NR 4 Wspieranie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
W ramach zadania realizowane będą zajęcia specjalistyczne dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki wsparciu dzieci uzyskują pomoc bezpośrednio w swojej placówce. Zajęcia będą odbywać się w formach określonych rozporządzeniem o pomocy psychologiczno- pedagogicznej przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje. Planowane są zajęcia terapeutyczne z zakresu logopedii, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, zajęcia rozwijające kompetencje społ.-emocjonalne. Jednocześnie zakupione zostaną „magiczne dywany” wraz z oprogramowaniem.
ZADANIE NR 5 Rozwijanie kompetencji transferowalnych poprzez ekspresję artystyczną w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
Zajęcia artystyczne łączące elementy plastyki oraz działań teatralnych i tanecznych pobudzą dzieci do nieskrępowanej aktywności, wyrażania emocji i talentów. Taka forma zajęć nie tylko służy nabywaniu kompetencji transferowalnych oraz rozbudzaniu zainteresowań i rozwijaniu talentów, ale również przyczynia się do poprawy samooceny dziecka. Zajęcia artystyczne są właściwą formą wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz SPE. W ramach zadania zostanie zorganizowana w PP2 impreza z okazji Dnia Dziecka, na którą zostaną zaproszone dzieci ze szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi (kl.I-II) .Oprócz występów zaplanowano konkursy zespołowe, w których dzieci z niepełnosprawnościami będą w składzie mieszanych drużyn. W ramach zadania prowadzone będą: zajęcia rozwijające kreatywność, Zakupione zostaną wyprawki plastyczne dla dzieci.
ZADANIE NR 6 Rozwijanie kompetencji transferowalnych poprzez uczestnictwo w kulturze dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
Dzieci objęte projektem będą uczestniczyć w wyjściu do muzeum oraz w wyjeździe do Teatru Lalki i Aktora. Dzieci z niepełnosprawnościami będą miały zapewnioną opiekę asystenta/ nauczyciela wspomagającego, ewentualnie rodzica.
• Wyjazdy do Opolskiego Teatru Lalki i Aktora
• Wyjście do Muzeum im. Jana Dzierżona w Kluczborku z oprowadzaniem
Zapewniony zostanie przewóz do teatru do Opola, jak również dla dzieci OWP z Bogacicy, Kujakowicach Dolnych, Kuniowie i Bąkowie do Kluczborka. Zapewniony zostanie przewóz do teatru do Opola, jak również dla dzieci OWP z Bogacicy, Kujakowicach Dolnych, Kuniowie i Bąkowie do Kluczborka.
ZADANIE NR 7 Kształtowanie umiejętności związanych z myśleniem matematycznym, kodowaniem i programowaniem w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
Zajęcia prowadzone przez nauczycieli/ki edukacji przedszkolnej z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach zadania. Zakupione wyposażenie spełnia warunki uniwersalnego programowania. Forma prowadzenia zajęć będzie dostosowana do potrzeb dzieci SPE, w tym z niepełnosprawnościami. Zajęcia z kodowania i programowania wspierają rozwój osobowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Podstawy kodowania to rodzaj edukacji, który można realizować bez użycia jakichkolwiek urządzeń elektronicznych. Wyszukiwanie prawidłowości w otaczającej dzieci rzeczywistości, przekładanie jej na algorytmy rozwija intelekt i przygotowuje do dalszego rozwoju osobowego. Kodowanie wspiera naukę czytania oraz uczy umiejętności współpracy. Rozwija kreatywność i koncentrację, uczy skupienia się na dążeniu do celu. Planowana jest organizacja zajęć z kodowania i programowania, jednocześnie dokonane zostaną zakupy zestawów Programming Time do nauki programowania i kodowania, zestawy Genibot z matą do kodowania, krążkami kompetencji, scenariuszami lekcji i dostępem do szkoleń dla nauczycieli.
ZADANIE NR 8 Zabawy i eksperymenty przyrodnicze w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
W ramach projektu chcemy skłonić dzieci do doświadczenia i eksperymentowania, aby zobaczyły, że mogą same odkrywać różne prawidłowości występujące w przyrodzie. Kompetencje przyrodnicze to obserwacja, analizowanie danych, wnioskowanie. Stopniowe wdrażanie dzieci do tych sprawności zaowocuje lepszymi wynikami w nauce na etapie edukacji szkolnej. Podczas zajęć przyrodniczych dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami recyklingu, poszanowania zasobów i ochrony klimatu. Forma zajęć dostosowana do zindywidualizowanych potrzeb dzieci ze SPE, w tym z niepełnosprawnościami. Zajęcia prowadzone po 20h w roku. Uzupełnieniem wsparcia będą wyjazdy edukacyjne opisane w kolejnym zadaniu. Jednocześnie planuje się zakup pomocy do zajęć dotyczących ekologii ora „magicznego dywanu” z oprogramowaniem.
ZADANIE NR 9 Poszerzanie wiedzy o środowisku naturalnym dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
Formy organizacyjne wyjazdów będą dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, aby zapewnić im równe korzystanie z oferty projektu- zapewnienie nauczyciela wspomagającego. Udział w wycieczkach zaplanowano adekwatnie do poziomu psychoedukacyjnego dzieci. Wyjazd do centrum nauki i eksperymentu RCRE w Opolu zarezerwowano dla dzieci objętych zajęciami przyrodniczymi, od 5 lat. Zajęcia prowadzone w RCRE przygotowane z myślą o dzieciach przedszkolnych wprowadzają je w świat badań i eksperymentów przyrodniczych. Większa grupa dzieci będzie zrekrutowana do wycieczki do opolskiego ogrodu zoologicznego / z uwzględnieniem dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji/. Podczas wycieczek dzieci będą miały zapewnioną opiekę nauczycieli.
ZADANIE NR 10 Rozszerzanie zainteresowań dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork w obszarze bezpiecznego zachowania i pierwszej pomocy przedmedycznej.
Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie jako partner projektu odpowiedzialna za realizację zadania nr 10. Strażacy przeprowadzą szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej dla dzieci. Zapoznanie z zasadami powiadamiania- jak należy formułować komunikat, jaki jest numer ratunkowy, zapoznanie z sytuacjami, w jakich ich pomoc może być niezbędna- to tylko niektóre aspekty zajęć. Zarówno dziewczynki jak i chłopcy będą rozwijać podczas zajęć swoje zainteresowania, bowiem w treściach przedmiotowych unika się stereotypowego przypisywania określonych ról w ratownictwie danej płci. Podczas zajęć zostaną uwzględnione zindywidualizowane potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia prowadzone przez członków OSP 2h/ grupę. Zaplanowano zakup apteczek.
ZADANIE NR 11 Kształtowanie postaw przedsiębiorczych i wdrożenie do preorientacji zawodowej dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork.
Przy rozwijaniu kompetencji z zakresu przedsiębiorczości w przedszkolu będziemy ćwiczyć samodzielność, odpowiedzialność oraz elementy powiązane z ekonomią, dotyczące oszczędzania, zapobiegliwości, ostrożności. Preorientacja zawodowa na tym etapie edukacji służy do skłaniania dziecka do samooceny- co mnie interesuje, jaki jestem-oraz wyrabianiu postawy szacunku dla pracy, jako czynnika budującego wspólnotę. Podczas zajęć z preorientacji zawodowej opierać się będziemy o Zestaw przykładowych programów opracowanych w ramach projektu Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia z przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego prowadzone będą w formie uwzględniającej SPE dzieci, w tym z niepełnosprawnościami. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli/ki przedszkoli, a uzupełnione będą spotkaniami z rodzicami, przedstawicielami określonych zawodów, przeprowadzonymi bezkosztowo podczas bezpłatnej opieki i nauki w przedszkolu. Zapraszając rodziców na takie zajęcia, nauczycielki wykorzystają kompetencje nabyte w ramach projektu.
ZADANIE NR 12 Wspieranie rodziców dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork w rozwiązywaniu problemów wychowawczych / 2.08.2023r.-2.08.2023r./
W ramach projektu zaplanowano SZKOŁĘ DLA RODZICÓW, cykl warsztatów, dzięki którym rodzice dzieci przedszkolnych będą mogli łatwiej radzić sobie z pojawiającymi się problemami małych dzieci. Zakres tematyczny określono na podstawie ankiet. Szkoła dla rodziców będzie miała formę warsztatów i dyskusji pomiędzy zebranymi rodzicami, specjalistą ( terapeutą, psychologiem, edukatorem) i nauczycielami ( 2-3 w zależności od wielkości placówki). Nauczyciele OWP, zanim przystąpią do tych warsztatów, potrzebują przećwiczyć formy kontaktów z rodzicami. W tym celu zostanie zorganizowane szkolenie dla wybranych przedstawicieli kadry wszystkich przedszkoli. Następnie uczestnicy szkolenia na radach pedagogicznych podzielą się wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi nauczycielami, aby podczas warsztatów z rodzicami wykazali się dużymi umiejętnościami interpersonalnymi. Nauczyciele wykorzystają te umiejętności podczas angażowania rodziców do współpracy w ramach zadania 11.
TEMAT 1: Pozytywna dyscyplina (kij czy marchewka, dzieci „charakterne’ i „strachliwe” , życzliwość i konsekwencja;
TEMAT 2: Dlaczego moje dziecko ma trudności? ( jakie są przyczyny różnic w tempie rozwoju, jak wspomagać dziecko, jakie są sygnały ostrzegawcze;
TEMAT 3: Wpływ mediów na rozwój dziecka ( czy da się uniknąć, jak długo da się unikać tego wpływu, czy są jego dobre strony);
Jednocześnie realizowane w ramach projektu zajęcia/warsztaty/ spotkania i inne działania realizowane będą zgodnie ze standardami dostępności dla osób z niepełnosprawnościami uwzględnionymi na podstawie uzyskanych informacji zawartych w deklaracjach uczestników projektu złożonych u beneficjenta.
Biuro projektu: Administracja Oświaty w Kluczborku, Kluczbork ul. Kościuszki 1, tel. 77 418 1191, adres mailowy: :